Senatorul USR de Bacău, Sebastian Cernic, secretar al Comisiei de agricultură din Senat, atrage atenția că autoritățile române fac mult prea puțin pentru deblocarea exporturilor de cereale din Ucraina.

Într-o declarație politică, senatorul Sebastian Cernic arată că din indolența autorităților vamale române la punctele de frontieră din România s-au creat cozi de câteva sute de tiruri, cozile cu camioane întinzându-se pe mai mulți kilometri. Cauza, așa cum a anunțat-o Serviciul Vamal al Republicii Moldova: „în posturi vamale din vama română sunt probleme tehnice la Sistemele Informaționale”.

Sebastian Cernic: ”România trebuie să fie un partener al Ucrainei, în beneficiul tuturor. Aceste blocaje nu se pot justifica cu simple declarații privind „unele probleme tehnice”. Un ministru sau un director nu trebuie să se plângă de probleme, ci trebuie să găsească soluții și să le rezolve în cel mai scurt timp posibil. În mai puțin de trei luni, Ucraina trebuie să transfere peste graniță 20 de milioane de tone de cereale, ceea ce înseamnă aproximativ 800.000 de camioane. Ce facem atunci, dacă autoritățile române nu sunt în stare să proceseze 200 de tiruri într-o zi?”

În declarația sa politică, senatorul USR de Bacău, Sebastian Cernic, aduce aminte de recomandarea Comisiei Europene către autoritățile naționale să aplice flexibilitate maximă, personal adecvat pentru a accelera procedurile la punctele de trecere a frontierei și a anunțat că a trimis deja ministerelor competente o serie de întrebări și interpelări.

Iată, în continuare, textul integral al declarației politice:

”Aviz miniștrilor din Guvernul României care dorm pe ei, în post:
Nu doar Ucraina, dar și Uniunea Europeană se bazează pe România pentru deblocarea exporturilor dinspre țara vecină.

Stimați colegi,

Țara vecină se află în război de mai bine de o sută de zile. Pe lângă pierderile de vieți omenești, de distrugerea orașelor și a satelor, au fost închise și porturile. Până la deblocarea situației de pe Marea Neagră, exporturile din Ucraina se pot face către Europa și restul lumii cu TIR-urile, preponderent, prin România și Republica Moldova.

Din păcate, de câteva zile, la punctele de frontieră din România s-au creat cozi de câteva sute de tiruri. Doar luni, 6 iunie 2022, la vama Siret din jud. Suceava, cozile cu camioane se întindeau pe mai mulți kilometri. Este vorba de peste 250 de vehicule grele care așteptau să treacă vama. În urmă cu o zi, și Serviciul Vamal al Republicii Moldova informa că „în posturi vamale din vama română sunt probleme tehnice la Sistemele Informaționale”. Aceleași probleme au fost și la Albița, județul Vaslui și la Negru Vodă, în județul Constanța.

România trebuie să fie un partener al Ucrainei, în beneficiul tuturor. Aceste blocaje nu se pot justifica cu simple declarații privind „unele probleme tehnice”. Un ministru sau un director nu trebuie să se plângă de probleme, ci trebuie să găsească soluții și să le rezolve în cel mai scurt timp posibil.

În mai puțin de trei luni, Ucraina trebuie să evacueze 20 de milioane de tone de cereale. Este vorba de aproximativ 800.000 de camioane. În același timp, Comisia Europeană a recomandat autorităților naționale să aplice flexibilitate maximă, personal adecvat pentru a accelera procedurile la punctele de trecere a frontierei. Este exact ce NU face România!

Ce face ministrul de interne, dl. Lucian Bode? E tot în campanie electorală în PNL?

Ce face ministrul transporturilor, Sorin Grindeanu, nu s-a plictisit să inaugureze tot felul de SF-uri? S-a apucat de treabă sau e tot la faza de descoperit transportul din România?

Dacă vrem să ajutăm Ucraina trebuie să gândim coridoare speciale. Să avem personal calificat în vămi și să facem din Portul Constanța un adevărat HUB pentru ajutorarea economiei Ucrainei în aceste momente dramatice pentru țara vecină.

Vă anunț că am depus și câteva interpelări în atenția miniștrilor de interne, al transporturilor și al agriculturii. Poate întrebările noastre le indică și ce au de făcut. Aștept cu interes să văd care este capacitatea de reacție la aceste situații de criză a Guvernului român.”